2015. február 25., szerda

Barcelona: első kollektív teszt

Az idei kollektív tesztek Barcelonában folytatódtak február 19-22. között.

Itt végre megkaptuk az első számszerű jeleket a motorerő növekmények sebességekre gyakorolt hatásairól is. A végsebességek többsége a 320-330 km/h sávban maradt – egy látványos kivétellel, ugyanis Felipe Nasr Sauber -ét 334,3 km/h -val „kapták le” az első napon, ami közel 10 km/h -val magasabb, mint amit a Sauber-Ferrari a 2014. évi Spanyol nagydíjhétvégén tudott. 
Természetesen előfordulhat, hogy Nasr most csütörtökön kifogott egy hatalmas szélárnyékot, de ha nem, akkor erős jelzést adott arról, hogy milyen nagyfokú fejlődést ért el a Ferrari az erőforrásuk egyik legfontosabb paraméterét illetően.

Ugyanakkor Forma–1 természetéből kifolyólag hasonló fejlődést prognosztizálhatunk a többi motorgyártónál is.

Ami a konkrét erősorrendet illeti, a teszteredmények és egyes elemzések baljóslatú képet festenek a Mercedes tavalyról átmentett bődületes tempóelőnyéről, ám ennek első megítélésével még legalább az utolsó teszt zárónapjáig érdemes várni. Addig ugyanis szinte biztos, hogy túl kevés adat áll a rendelkezésünkre.

Az előszezon eme 2. tesztje egyfajta „mini" holtszezon az új autók fejlesztését tekintve, hiszen a legtöbb és legnagyobb horderejű változásokat az első teszten már szemrevételezhettük, a fejlesztések következő adagját pedig rendszerint a harmadik tesztre és/vagy az Ausztrál idénynyitóra időzítik az istállók.

A legtöbbet talán épp a címvédő Mercedes csapata változtatott. A W06 a tavaly év eleje óta használt 2 tartóoszlopos hátsószárny kialakítás helyét átvette a mostanra szinte minden autón alkalmazott motorborításról induló 1 tartóoszlopos megoldás, amelyhez új hátsószárny véglapok és egy új, karcsúbb nyereg is társult.
A McLaren-Honda -nál az alapvető rendszerellenőrzéseken kívül talán egyedül az autó bemutató változatának aero-tesztjeivel végeztek, amit az is mutat, hogy Barcelonában már egy enyhén módosított első szárnyat, valamint szintén módosított diffúzort is használtak. 
Megjegyzendő még, hogy még a jerezi 3. napon megjelent néhány extra hűtőnyílás a karosszérián, a pilóta mögött, az oldaldobozok és a motorborítás találkozásánál, ami a belső elrendezés vártnál kissé magasabb hűtési igényére utalhat.

Rajtuk kívül eddig csak a Lotus és a Sauber hozott látható újításokat a Circuit de Cataluny -ra, mégpedig mindketten egy hátul szűkebb, feszesebb motorborítást. Ez a két istálló szemmel láthatólag úgy gondolja, hogy agresszívabb kialakítást is alkalmazhat az új Mercedes-, illetőleg új Ferrari-erőforrás vártnál kisebb hűtési igénye miatt.

A gyári Mercedes AMG közel annyi tesztkilométert futott, mint Jerezben, ami azt jelenti, hogy ismételten toronymagasan ők jutottak a legmesszebbre - még a továbbra is csak a középmezőnybe tartozó megbízhatósági mutatóik mellett is.

Ami a típushibákat illeti, első ránézésre a Red Bull alakulatánál is előrelépésről számolhatok be. Bár a fiókcsapat Torro Rosso -hoz hasonlóan, náluk is jelentősen megnövekedett a technikai gondok száma, ezek jobbára apróságok voltak, és az első 2 barcelonai napra koncentrálódtak. Már nyoma sem volt a Renault motorok energia-visszanyerő rendszereivel kapcsolatos jerezi nyavalyáknak. Kiváltképp pozitív fejlemény, hogy a töltőlevegő-hűtőjének eltérő elhelyezése miatt a 2 hete még nagyobb bajban lévő nagycsapat is túllépni látszik a problémáin.

Teljesen hasonló cipőben jár a Lotus is, ugyanis a barcelonai műszaki hibái közül mind a három az első napon fordult elő, tehát jelenleg úgy tűnik, hogy az új E23 kódjelű gép a gyermekbetegségek kiheverését követően már jóval kezesebb báránynak mutatkozik, mint Renault erőforrású elődje.

A megbízhatósági versenyt továbbra is a Williams, a Ferrari és a Sauber vezeti. 

A grove-i csapat ezúttal lényegesen zsúfoltabb programot futott, mint Jerezben. Bottas például kis híján a legszorgalmasabb pilótának bizonyult az utolsó nap folyamán. Egyetlen egyszer azért ők is megálltak a pályán, ám a feltűnően rövid garázsban eltöltött idő azt sugallja, hogy ez akár benzinteszt is lehetett. A Williams -ek tavaly ugyanígy a legmegbízhatóbb versenygépek voltak mind a tesztek alatt, mind a teljes szezont tekintve.

A Ferrari szintén csak egyszer ütközhetett technikai gondokba, s bár ezúttal sem a megtett táv, sem a köridők terén nem villogtak, fellépésük továbbra is csendes magabiztosságot sugall.

A Sauber tekintetében ne feledjük, hogy egy kiscsapatról van szó, ezért elképzelhető, hogy kevésbé feszegetik a határokat a technika terén, elkerülendő, hogy esetleges műszaki K.O. esetén már a szezon ezen szakaszában drágán pótalkatrészeket kelljen legyártaniuk és szállítaniuk. 
A tavalyi tapasztalat szerint állóképesség terén is kedvezőbb képet festenek magukról télen, mint az évad során.

Végezetül még itt van nekünk a McLaren-Honda. 
A wokingi -ak haladnak, de a gigantikus probléma az, hogy szinte teljesen elégtelen tempóban... Így talán megoldották a kinetikus energia-visszanyerő rendszerük szigetelésének típushibáját, viszont mivel erre az egész tesztjük ráment, a valószínűleg jelenlévő egyéb gyermekbetegségeik nagy részére még rá sem leltek, nem hogy hosszú etapok és versenyszimulációk alatt ellenőrizték volna az autó, a gumik és a beállítások működését. Ezért a legtöbb istállóval ellentétben így most már szinte kizárt, hogy befejezzék a programjukat, és az utolsó egy-két tesztnapra eljussanak a célzott gyorskörökig. 

A szezon előtti utolsó kollektív tesztre szintén Barcelonában kerül sor február 26-március 1. között.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése